Suriname 2022 - Peperpot

17 t/m 20 september

Domburg en Brownsberg | Fredberg | Frederiksdorp | Bigi Pan | Paramaribo | Kabalebo | Peperpot

Voor de laatste 3 nachten hebben we een suite geboekt in het Peperpot Boutique Hotel op een oude plantage, die in het district Commewijne langs de Surinamerivier ligt. We relaxen vooral langs het zwembad, maken wat kleine wandelingen en ik ga met een gids vogelen in het Peperpot Nature Park dat direct achter het hotel gelegen is. Een heerlijke afsluiting van de vakantie.

Boutique Hotel Peperpot

Als we in de namiddag aankomen bij Peperpot en we ons aanmelden, kunnen ze onze reservering niet vinden, maar ze hebben wel een appartement voor ons, terwijl wij een suite hadden geboekt. Na enig aandringen blijkt de suite er toch te zijn, maar die moet nog schoongemaakt worden. Geen probleem voor ons. Overigens bestaat de suite uit een grote slaapkamer met douche en toilet en een gezamenlijke met de andere suite te delen loungeruimte. Die ruimte heeft geen airco en is dus heel erg warm. Kortom, daar hebben we geen gebruik van gemaakt. Na een cappuccino en drie kwartier wachten is de suite klaar en nemen we er intrek. Ruime kamer met grote doucheruimte en airco! In de avond eten we van het BBQ-buffet dat wordt geserveerd in restaurant Pepre Patu op de begane grond. Het eten is goed, maar echt veel eten we niet en al snel liggen we op bed te lezen.

Vogels kijken en relaxen

Southern Rough-winged SwallowWhite-winged SwallowBlack-capped DonacobiusBlack-capped Donacobius

Zondag 18 september. Ik sta op tijd op en ga uiteraard weer vogelskijken. Op de pier langs de Surinamerivier zie ik een White-winged Swallow (boven rechts) en even verderop een Southern Rough-winged Swallow in het zonnetje (boven links). Een heel parte vogel is de Black-capped Donacobius, daar had ik nog nooit van gehoord.

White-winged SwallowGrayish SaltatorSemipalmated PloverWing-barred Seedeater femaleWing-barred Seedeater maleGreen-rumped Parrotlet

Verder zie ik, van links boven met de klok mee: White-winged Swallow, Grayish Saltator, Semipalmated Plover, Wing-barred Seedeater female, Wing-barred Seedeater male en Green-rumped Parrotlet.

Peperpot Boutique Hotel

Rond half negen ben ik terug en gaan we eten. Dan snel ons installeren bij het zwembad. Niet dat het druk is, maar gewoon omdat het kan en lekker is.

Het is heerlijk hier. Lezen, wat internetachterstanden inhalen, zwemmen en op z'n tijd een drankje en een hapje. De groentenloempia's en de kibbeling smaken in ieder geval erg lekker.

Aan het einde van de middag gaan Gina en ik nog een uurtje wandelen. eerst even langs de pier bij de Surinamerivier, dan de zandweg langs het hotel af. De fabriek tegen het hotel is niet in bezit van de eigenaar, maar hij wil deze graag kopen om er een museum van te maken.

Hans Mom bij Peperpot Boutique HotelSmooth-billed AniRuddu Ground DoveSnail Kite

Het wordt al snel te donker voor leuke plaatjes, maar voordat de schemer invalt fotografeer ik Smooth-billed Ani, Ruddy Ground Dove en Snail Kite.

Peperpot Boutique HotelPeperpot Boutique HotelPeperpot Boutique Hotel

Om acht uur gaan we eten. Ik heb geen honger, dus neem alleen pompoenensoep, maar eet ook nog iets van de kipsalade van Gina mee. De ijsjes na afloop zijn lekker.

Vogelskijken met Fred Pansa

Glittering-throated EmeraldSpot-breasted Woodpecker

Fred Pansa

Maandag 19 september. De vogelexcursie vandaag met Fred Pansa valt bijna in het water. Ik ben om 06.00 uur al op, ga eten en sta om 07.00 uur klaar, maar wie er komt, geen Fred. Na het openen van de receptie en het zoeken van contact via reisagent Waterproof blijkt Fred het te zijn vergeten. Eerst wil hij nog iemand anders sturen, maar als ik erop aandring dat hij toch echt zelf geboekt is, komt hij alsnog, alleen bijna 2 uur te laat. We rijden naar de ingang van Peperpot Nature Park en zien direct al een Glittering-throated Emerald en twee Spot-breasted Woodpeckers.

Tropical GnatcatcherLittle CuckooBlack-Crested Antbird

Fred vindt de ene na de andere soort voor mij in de struiken. Tropical Gnatcatcher, Little Cuckoo en een prachtige Black-Crested Antbird volgen.

Buff-breasted WrenCinnamon Attila.

Als het moet tapet Fred de soorten de struiken uit, zoals een enorm mooie Crimson-hooded Manakin. Ik slaag er helaas niet in een acceptabel plaatje te maken. Wel plaatjes van een Buff-breasted Wren en een Cinnamon Attila.

Straight-billed Woodcreeperuit de familie Castniidae

Een Straight-billed Woodcreeper en een mot uit de familie Castniidae kunnen er ook mee door.

Bruine Kapucijnaap

Deze Bruine Kapucijnaap heeft net een tak afgebroken, waarmee hij op avontuur gaat in de boomtoppen.

Boutique Hotel Peperpot

Als ik aan het vogelen ben, slaapt Gina uit, ontbijt op haar zelfgekozen tijd en daarna gaat ze naar het zwembad om te lezen. Fred heeft geen haast en om 13.00 uur stoppen we ermee. Het is dan al behoorlijk warm in Peperpot. Ook heb ik aan Fred gevraagd of hij of iemand anders van Fred Eco Tours morgen de gemiste uren in kan halen. Dat vind hij goed, dus morgen kan ik ook nog een paar uur vogelskijken. Als lunch bestellen we saté en frietjes, we zwemmen af en toe, maken wat praatjes met andere gasten en zo komen we de middag door. In de avond zitten we klaar voor het eten als het gaat onweren en opeens het licht uitvalt. Gelukkig was er al eten voor het buffet klaar gemaakt, maar we kunnen niet à la carte eten. Geen probleem en met een kaarsje op tafel eten we wat de pot schaft. Het duurt anderhalf uur voordat er weer stroom is, maar dan hebben we al gegeten en een ijsje als dessert genomen. Het eten is vandaag wegens de overlast gratis, dus dat is meegenomen.

De laatste ochtend voor de terugreis

Cream-colored WoodpeckerBlood-colored WoodpeckerWhite-throated ToucanCrested Oropendola

Dinsdag 20 september. 's Ochtends om 07.00 uur staat Ralph van Fred Eco Tours al klaar. We rijden nu om het park heen en nemen de hoofdingang van Peperpot Nature Park. We zien direct al een Arrowhead Piculet, een endemische soort. Helaas vliegt deze weg voordat ik een foto kan maken. Een foto maken lukt wel van een Cream-colored Woodpecker, een Blood-colored Woodpecker, een White-throated Toucan en een Crested Oropendola.

Als we een Pygmy Kingfisher horen in de bosjes en deze proberen te lokaliseren, zie ik opeens een groepje neusberen het pad oversteken. Deze Coati's zijn een nieuwe soort voor de reis.

Sivered Antbird

Antbirds zijn voor mij vaak onzichtbare, verborgen vogels, dus ik ben maar wat blij met de verschillende Antbirds die we zien, waarvan ik er maar een paar op de foto kan zetten, zoals deze Silvered Antbird.

De allerleukste ontdekking is toch misschien de luiaard die vlak naast het pad opgerold aan een tak hangt. Ik zie deze beauty aanvankelijk helemaal over het hoofd.

We kijken 2 uur vogels en dan is het tijd om terug te gaan naar het Peperpot Boutique Hotel. We eten, pakken de koffers verder in en nemen plaats in het restaurant met een cappuccino erbij. We worden om half twaalf opgehaald, maar uiteindelijk komt de taxi pas om kwart over twaalf. De chauffeur vertelt dat hij op tijd is vertrokken, maar dat er file was. Het zal wel en we zijn inmiddels wel gewend dat dingen anders gaan, hoewel we het vliegtuig niet willen missen.

We zijn toch op tijd op het vliegveld, waar we nog geruime tijd nodig hebben om in te kunnen checken. Er staan lange rijen en het gaat erg traag. Uiteindelijk kunnen we precies op tijd boarden en om 16.30 uur stijgen we op. De terugvlucht verloopt rustig en tegen half zeven landen we op Schiphol waar we na het ophalen van de koffers de trein nemen naar Barendrecht. Daar worden we door Sytse opgehaald. We kijken terug op een geweldige, avontuurlijke vakantie met veel dieren, maar vooral veel vogels. Gelukkig kon Gina bij het echte vogelen meestal haar eigen ding doen en kon ik zoveel mogelijk op pad. Na drie weken is het ook wel weer mooi geweest en is het fijn de kinderen en kleinkinderen weer te kunnen zien.